Tejesből húsosba – ezt kell tudni a sávuoti ebédről

Sávuot napján szokás tejes ételeket fogyasztani. A szokásnak több magyarázata is van. Az egyiket a Sulchán áruchban  (Orách chájim 494:3. RöMÁ) találjuk: mivel Sávuotkor a Szentélyben két kenyeret kell bemutatni (3Mózes 23:17.) – ennek emlékére mi is kétféle ételt eszünk: tejeset és húsosat is. Másrészt a tej alapvetően édes, amilyen édes számunkra a Tóra, melyet Sávuotkor kaptunk (lásd Kolbo 52. fejezet).

A tejes ételeket hagyományosan csak Sávuot első napján délben kínáljuk (SÁ uo.; Nité Gávriél, Sávuot 29:1.), a második napon már nem. A Sulchán áruch RSZ (uo. 16.) ezt kiegészíti azzal, hogy minden ünnepen kell húst enni [mivel a Tórában (5Mózes 16:14., 3Mózes 23:41.) említett ünnepi örömhöz a húsevés kapcsolódik (SÁ RSZ 529:7.)], ez alól a Sávuot sem kivétel. Ezért először tejes ételt eszünk, majd utána húsos étkezést tartunk.

 


Mire kell figyelnünk a két étkezés kapcsán?

Húsétel fogyasztása után 6 óra szünetet kell tartani, míg tejeset ehetünk (SÁ Jore déá 89:1. RöMÁ). De tej és tejes ételek fogyasztása után a kabbala alapján egy órát várunk, és csak aztán ehetünk húst. Ezt a szokást követik a Chábád haszidok (a lubavicsi rebbe: Igrot kodes 20. kötet 289. oldal), de elterjedt az a szokás is, hogy csak fél órát várnak (NG uo. 31:5.). Mivel ez nagyon rövid idő, ezért ki kell öblíteni a szánkat húsevés előtt, nehogy tejes maradék maradjon benne (SÁ uo. 2.). A fenti időintervallumok mindig az evés tényleges befejezésétől számítódnak (NG uo. 6.).

Már kiskortól rá kell nevelni a gyerekeket arra, hogy várjanak az étkezések között. Három éves korig csak arra figyelünk, hogy ne egyenek együtt tejeset és húsosat, és tiszta legyen a kezük-szájuk, amikor a másik féle ételt kezdik enni. 3 éves kortól kezdjük bevezetni a várakozást, először három órával, majd 6 éves kortól már négy, 8 évesen öt órát várnak, majd 9 éves kortól elvárható a teljes hat óra megtartása (Sááré misor responsum 1. kötet 9. fejezet). A debreceni Stern Mose rabbi (1915–1997) szerint (Böér Mose responsum 8. kötet 36:4.) azonban már 6 éves kortól elvárható a teljes hat óra megtartása.

Nem lehet ugyanazon étkezés során tejeset, majd fél óra-óra múltán húsosat enni: az étkezést meg kell szakítani bencsolással (asztali áldás elmondásával) és utána lehet a húsos étkezést elkezdeni (SÁ uo. 1., NG uo. 29:7. és 11. lábjegyzet). Megengedett párve dolgokkal, pl. hallal megkezdeni a húsos étkezést még a fél óra/óra letelte előtt (NG uo. 31:6.).

A tejes étkezés után le kell cserélni az abroszt is, sőt az ekkor felkínált kenyér helyett is újat teszünk ki (SÁ uo. 4.). Ha a kidus borból ittunk a tejes étkezés közben, akkor abból már nem ihatunk a húsoshoz, még a kiduspoharat is el kell öblíteni (SÁ uo. 88:2. RöMÁ).

A gyarkolatban a legtöbb helyen az a szokás, hogy az ima utáni kiduson tejes süteményeket fogyasztanak, bencsolnak, majd a megfelelő idő lejárta után kezet mosnak a kenyérevéshez és hagyományos ünnepi húsos ebédet esznek (Dárké tsuvá 89:19. végén).

Elterjedt magyar szokás, hogy a tejes ételek között háromszögletű, töltött tésztafélét, krepláchot is felszolgálnak, míg másutt négyszögletűre hajtogatják azt (NG uo. 29:9.). Magyar ortodox közösségekben a rabbi Sávuotkor ún. „krepl pilpult”, mély talmudi értekezést tart a tóraadás tiszteletére.

Oberlander Báruch

Fotó: Andra C Taylor Jr on Unsplash