Purimi maszkos zsidókat tartóztattak le New Yorkban

A világjárvány alatt kötelezővé tett maszkhordás az elmúlt két évben meghatározta hétköznapjainkat. Ha a maszkviselés történelmét nézzük, akkor egy különösen érdekes feljegyzésre bukkanhatunk a 19. századbeli New Yorkból, ahol a maszkviselést nem kötelezővé tették, hanem tiltották.

Emiatt 1868 purimján maszkba és jelmezbe öltözött zsidók tucatjait tartóztattak le.

Az izgalmas történetet Saul Jay Singer írásából ismerhető meg.

New York Times 1895. február 10-i számában közölt történelmi visszatekintés bemutatja hogyan ünnepelték purimot a polgárháború előtti New Yorkban. A leírásból kiderül, hogy a több, mint 150 év alatt alig változott az ünneplés módja, azonban a cikkből az is kiderül hogyan alakult meg és működött a New York-i Purim Egyesület.

Megalapítása előtt a város zsidó lakossága körében – csakúgy, mint a stetl világban – általános szokás volt, hogy purim napján a zsidók megnyitották otthonaikat a vendégek előtt, s egymást látogatták körbe mindenféle komikus jelmezekbe öltözve. Ez a különleges fesztiválhangulat adta a lendületet annak a tíz fős társulásnak, amely elhatározta, hogy a kisebb összejöveteleket nagyszabású álarcosbállá formálja. Az ötletből a szezon egyik fő társadalmi eseménye lett.

https://www.jewishpress.com/sections/features/features-on-jewish-world/when-jews-wearing-masks-on-purim-were-arrested-under-the-anti-mask-law/2022/03/09/ ” data-image-caption=”” data-medium-file=”https://zsido.com/files/2022/03/Myer-Samuel-Isaac-226×300.jpg” data-large-file=”https://zsido.com/files/2022/03/Myer-Samuel-Isaac.jpg”>
Myer Samuel Isaacs

Ez a nem mindennapi purimi történet Myer Samuel Isaacs (1841–1904) ingatlanjogász-bíróval, a város egyik legfőbb filantrópjával kezdődik, aki mélyen elkötelezett volt a zsidó közösség és New York önkormányzati ügyei iránt. Egy sor oktatási és más jótékonysági intézmény alapítója volt, így például a Hebrew Free School Association, a United Hebrew Charities, a Montefiore Home és a Hebrew Technical Institute is az ő kezdeményezésére nyílt meg. A Lower East Side-on ő hozta létre a Seward Parkot. A Baron de Hirsch Alap első elnöke volt. A világ zsidóságának központi bizottsága tagjaként kiállt a zsidók jogaiért a Szentföldön, Európa számos országában vagy éppen Marokkóban. Emellett Teddy Roosevelt személyes jó barátja volt. 

A fentiek mellett a The Jewish Messenger kiadója és társszerkesztője volt, aki a lap 1860. január 13-i számának vezércikkében sürgette, hogy a kis purimi összejöveteleket hatalmas bálban egyesítsék, majd a bevételt adományozzák jótékony célokra. Az ötletet purim egyik fő micvája a mátánot leevjonim, a szegények támogatására felszólító parancsolat adta. Az ösztönzésre végül két évvel később megalakult a New York-i Purim Egyesület, melynek Myer lett első elnöke. Az egyesület céljait legjobban talán egy 1883-as felhívás foglalja össze, amely a szenvedés enyhítését, a rászorulók és az arra érdemes szegények életének javítását irányozza elő.

1862. március 17-én, a tomboló polgárháború közepette egy kilenc-tíz főből álló csoport megszervezte az első purimi bált, amelyet Susán purimkor tartottak az Irving Hallban. Az éjféli bankett előtt nem sokkal jött a hír, hogy az uniós csapatok elfoglalták New Orleans-t és Jefferson Davist megölték (igaz, a hírnek csak a fele volt igaz, mivel Davis, a konföderáció elnöke valójában csak 1889-ben halt meg), mire a tömeg ovációban tört ki és harci zenét játszatott. A bálra több mint 1500, egyenként 5 dolláros jegyet adtak el, a befolyt összeget az ottani zsidó kórház és a Héber Jótékonysági Társaság között osztották el.

A bál sikere sok további purimi estélyt inspirált, illetve a szervezők elhatározták, hogy egyesületbe tömörülnek. Bár a Purimi Egyesületet zsidók alapították, programjaikra minden vallási felekezethez tartozó embert elhívtak és szívesen is láttak.

Az 1863-ban a New York-i zeneakadémián megtartott második purimi bál egyértelműen illusztrálta az egyesület azon törekvését is, hogy a judaizmust az amerikai értékekhez igazítsa. A termet piros, fehér és kék szalagokkal, az Egyesült Államok zászlajának színeivel díszítették fel, és angolul írták ki, hogy boldog purimot, vagyis „Merry Purim!”

Egy 1864-es híradásból kiderül, hogy az akkori bálon fantasztikus hangulat uralkodott,

az emberek szeme úgy csillogott az örömtől, mint a nők gyémánt ékszerein a kristálycsillárok fénye.

Sokan bújtak jelmezbe, a legtöbben Lucrezia Borgia itáliai hercegnőnek, Jeanne d’Arc-nak, Chippewa törzsfőnöknek, Faustnak vagy éppen papnak öltöztek.

A purimi bálokat nem egy helyen tartották, hanem a város különböző nevezetes pontjain, így a fentebb említetteken kívül a Metropolitan Operaházban, a Madison Square Gardenben, a Carnegie Music Hallban vagy éppen a Pike’s Operaházban, amelyet 1868. március 9-én a purimi bállal avattak fel. Az évente megrendezett maskarás estélyek híre pedig egyre szélesebb közegben terjedt, látogatottsága folyamatosan nőtt, s ezzel a jegyek árát is emelték – így egyre többet tudtak segíteni a rászorulókon is. Az 1868-as purim viszont nem az operaház avatásáról vagy a mesés jótékonysági bevételéről lett híres, hanem az álarcosok letartóztatásáról.

„Tegnap este a zsidó purim fesztivál idején az utcákon való zavargások megelőzése érdekében Kennedy felügyelő általános parancsba adta, hogy »tartóztassanak le minden maszkos embert az utcákon«. S ahogy az nagyon gyakran megtörténik, a parancsot szó szerint vették, így ennek eredményeképp tegnap este sok furcsa jelmezest fogtak össze a cellákba. A zsidó vallásúaknál bevett szokás, hogy purim este díszes ruhákat öltenek, tegnap este pedig a szokást betartva azon kapták magukat, hogy a rendőrség lerángatja őket a kocsijukról és a fogdába viszik őket. Az ügy akkora riadalmat keltett, hogy a bebörtönzöttek barátai fellebbezést nyújtottak be Willing felügyelőhöz, aki azonnal értesítette a kapitányt, hogy a parancs csak a gyalogos maszkosokra vonatkozik, és nincs felhatalmazásuk, hogy bárkit járműről leszállítsanak. […]”

A maszkhordás tilos

New York állam maszkviselést tiltó törvényét még 1845-ben léptették életbe a lakbérellenes korszakban (1839–1865), amikor a búza ára csökkent, a talaj is kevésbé volt termékeny, így sok bérlő képtelenné vált fizetni a magas lakbért. A gazdálkodók egy része a fennálló rendszer ellen erőszakkal harcolt, „Calico indián” (a bostoni teadélután szimbóluma) bandákat hoztak létre, melynek tagjai köntösbe és bőrmaszkba bújva igyekeztek megfélemlíteni a főbérlőket. Több halálesetért is ők voltak a felelősek. Az ilyen álarcos bűnbandák ellen hozták meg a maszkellenes törtvényt.

Később, a polgárháború idején a törvényt módosították, amely így már lehetővé tette a békés álarcos rendezvények megtartását. Azonban maszkban nyilvános helyen továbbra is tilos volt megjelenni, pláne feltűnést kelteni. Ebből a szempontból különösen érdekes volt Willing felügyelő törvényértelmezése, ugyanis ő aznap éjjel csak azokat a zsidókat engedte el, akiket saját járművükről szállítottak le, azokat viszont akik gyalogosan voltak, még benntartotta.

A törvényt 1965-ben módosították legközelebb, mikor a hat hónapos büntetést 15 napi elzárásra csökkentették. A maszkellenes törvénnyel ekkor már leginkább a Ku Klux Klan tagjait igyekeztek korlátozni.

Aztán idővel egyre több liberális szervezet kezdett panaszkodni a több mint 150 éves törvényre, amit végül 2020. május 28-án törölték el, hogy az orvosi maszkok hordását a koronavírus-világjárvány megfékezésére előírhassák.

A szerző azzal zárja sorait, hogy boldog purimot kíván mindenkinek és abban reménykedik, hogy ez lesz az utolsó olyan év, amikor a koronavírus problémát jelenthet az ünnepen.